Met een subsidie van 25 miljoen euro van de Europese Commissie gaan 29 Europese partijen samen de verduurzaming van de luchtvaart versnellen. Het samenwerkingsverband, genaamd TULIPS, is een initiatief van Royal Schiphol Group. Mobility Concept, specialist in duurzame en vernieuwende mobiliteitsregelingen, biedt ondersteuning bij diverse demonstratieprojecten. Het Mobility-as-a-Service (MaaS)-platform van Mobility Concept staat daarbij centraal.
Mobility Concept in Europees samenwerkingsverband Schiphol voor verduurzamen luchtvaart
Versnellen verduurzaming door ontwikkelen innovaties
TULIPS is onderdeel van de Europese Green Deal. Met de subsidie worden innovaties ontwikkeld die de transitie naar duurzaam vervoer en verduurzaming op luchthavens versnellen. De resultaten van het project zullen naar verwachting een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van de luchtvaartsector. Doel is klimaatneutrale en afvalvrije luchthavens in 2030 en een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. TULIPS gaat in januari 2022 van start en duurt tot december 2025.
Schiphol proeftuin voor 17 projecten
Schiphol wordt de proeftuin voor de 17 projecten. Het gaat onder meer om het verduurzamen van voertuigen op het platform, het testen van faciliteiten voor het elektrisch of met waterstof opladen van vliegtuigen, de grootschalige levering van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en het verbeteren van circulair materiaalgebruik. Ook worden er demonstraties uitgevoerd om ultrafijnstof af te vangen van startende en vertrekkende vliegtuigen. Daarnaast wordt het verduurzamen van de reis van reizigers en vracht onderzocht.
Verduurzamen van reizen van en naar Schiphol met MaaS-app Mobility Concept
Mobility Concept ontwikkelt een MaaS-app voor reizen van en naar Schiphol. Met deze app kunnen reizigers hun hele reis regelen, van deur tot deur. Op basis van realtime reisinformatie ontvangen reizigers proactief reisadviezen.
Mobility Concept werkt in dit project samen met verschillende partners. Zo ontwikkelt TNO een digitaal model dat de vervoerskeuzes van reizigers van en naar Schiphol simuleert. De resultaten van dit model worden gebruikt om duurzame vervoerskeuzes te stimuleren. In verschillende proefprojecten wordt de verandering in reizigersgedrag en de reductie van CO2-emissie onderzocht.
Effectieve oplossingen uitgerold in heel Europa
De luchthavens van Oslo, Turijn en Larnaka, die ook deel uitmaken van de samenwerking, implementeren een aantal van de innovaties. De samenwerking tussen de vier zeer uiteenlopende luchthavens maakt de impact van de oplossingen op de Europese klimaatdoelstellingen goed zichtbaar. Door de innovaties in verschillende scenario’s te realiseren, wordt duidelijk hoe deze doorgevoerd kunnen worden in heel Europa. De opgedane kennis wordt gedeeld met alle andere Europese luchthavens. Zij kunnen aan de hand van praktische stappenplannen de TULIPS-technologieën en -concepten ook toepassen.
Samenwerking is sectorbreed
In TULIPS werken 29 partijen samen. Het gaat om luchthavens, vliegmaatschappijen, kennisinstituten en sectorpartners. Alle partijen zijn ervan overtuigd dat door de samenwerking een flinke bijdrage kan worden geleverd aan het verduurzamen van de luchtvaart.
Deze partijen werken samen in TULIPS
In TULIPS werkt Mobility Concept samen met Royal Schiphol Group, Oslo Airport, SINTEF AS, SINTEF Energi AS, Hermes Airports, Catalink Ltd, Torino Airport, Politecnico di Torino, Beta-I, Egis S.A., Excess Materials Exchange, Fraunhofer Gesellschaft, KLM Royal Dutch Airlines, KLM Equipment Services, Manchester Metropolitan University, Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, Nouryon Industrial Chemicals, Pipistrel Vertical Solutions, Port of Amsterdam, SKYNRG, TNO, TU Delft, Instituto Superior Técnico, University of Antwerp, BAM Infraconsult, Ballard Power Systems Europe, DHL Global Forwarding Netherlands en Zepp.solutions.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 101036996.
The contents of this publication are the sole responsibility of TULIPS and do not necessarily reflect the opinion of the European Union.